
Subject
Subject is een derdejaars Filmacademie film van Noa Scheinowitz waarvoor ik de rol van VFX supervisor heb vervuld.
De film speelt zich af in de nabije toekomst waar een hersenchirurg op weg is naar een baanbrekende ontdekking. Hij heeft namelijk de exacte locatie in de hersenen gevonden waar de angst voor de dood zich bevindt. Deze kan hij dus operationeel laten verwijderen waardoor een patiënt niet meer bang voor de dood zou zijn. Hij besluit zelf de testpersoon te worden die deze operatie als eerste zal doormaken. In de futuristische operatiekamer zien we hoe langzaam steeds meer van zijn functionaliteiten uitgeschakeld worden door delen van zijn hersenen aan te stippen. Net voordat het stukje uit zijn hersenen gehaald wordt, begint de hoofdpersoon te hallucineren en zien we alleen nog maar subjectieve beelden. Dit gaat door todat er geknipt wordt naar een moment na de operatie. Daar komen we er achter dat de operatie succesvol was, maar dat de wetenschapper niet meer dezelfde persoon is.
Tijdens de operatie worden delen van de hersenen aan en uit gezet. Om dit duidelijk te krijgen, hebben we besloten een scherm toe te voegen in de set. Doordat de film een erg duidelijke stijl heeft, moest er in elk element goed gekeken worden of het er goed bij paste. Dit gold natuurlijk ook voor dit scherm. Ik heb daarom heel veel versies gemaakt van de interface. Het was vooral zoeken naar de goede mix van oude en futuristische elementen. Ook moest het heel eenvoudig te lezen zijn, maar ook niet zo simplistisch dat het niet meer echt voelde. We zijn uitgekomen op onderstaande interface. Deze vertelt wat het moet vertellen en past goed bij de rest van de set.

Een andere uitdaging voor deze film was de locatie. We wisten al heel lang dat de operatiekamer in een studio gebouwd zou worden. Er was alleen nog een locatie nodig. Dit was een gang die moest passen in de wereld van het verhaal. Dit heeft voor productie een enorme zoektocht opgeleverd die uiteindelijk niet succesvol was. Daarom hebben we een week voor het draaien besloten om het te filmen op een gang in de Filmacademie. Dit is een risico aangezien alle mensen van de academie deze gang heel makkelijk kunnen herkennen. We hebben dus alles aangepakt om de gang zo aan te passen dat het bijna niet meer terug te herleiden is tot de gang op de Filmacademie. Production design heeft tegels op de vloer gelegd, lijsten opgehangen en de gang aan de andere kant dicht gemaakt met een wandje. Met VFX hebben we vervolgens het plafond veel hoger gemaakt en de achterwand doorgetrokken. Het is nu bijna niet meer te zien dat het gefilmd is op deze locatie.

Voor deze productie speelde VFX zeker niet de hoofdrol. Daarom hebben we geprobeerd zo min mogelijk in de weg te zitten voor de andere departementen. Door wat snelle oplossingen te geven voor een paar problemen, konden zij snel door met andere dingen. Nu staat er een mooie film waar we allemaal trots op mogen zijn.